dimarts, 18 d’octubre del 2011

Informe del Síndic de Greuges sobre els drets dels infants

Aquesta setman s'ha presentat al Parlament de Catalunya l'informe sobre els drets dels infants.







A continuació posem les recomanacions pel que fa a l'àmbit educatiu:


PRINCIPALS RECOMANACIONS SOBRE EL DRET A L’EDUCACIÓ
Distribució equilibrada de l’alumnat en el sistema educatiu i admissió en
condicions d’igualtat
• Aprofitar els instruments que ofereix la normativa vigent (o desenvolupar-ne de
nous) per ordenar el procediment d’admissió d’alumnat, de manera que es
desenvolupi en igualtat d’oportunitats, i per combatre la segregació escolar.
• Dimensionar la reserva de places al volum d’alumnat amb necessitats educatives
específiques present en cada zona d’escolarització.
• Desenvolupar polítiques proactives d’acompanyament de l’alumnat amb
necessitats educatives específiques entre centres per garantir-ne una escolarització
equilibrada, i fer un esforç de detecció d’aquestes necessitats educatives des de
valoracions tècnicament fonamentades, però no restrictives.
• Desplegar l’article 48.1 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, sobre
l’establiment territorial de la proporció màxima d’alumnes amb necessitats
educatives específiques que poden ser escolaritzats en cada centre.
• Gestionar adequadament la matrícula fora de termini i evitar que escoles amb
elevats nivells de concentració d’alumnat amb necessitats educatives específiques
vegin incrementada la seva complexitat educativa.
• Evitar desequilibris entre centres quant a la qualitat de les condicions
infraestructurals, a la qualitat dels seus projectes educatius i a la diversificació dels
serveis escolars disponibles, etc.
• Combatre els processos de segregació escolar causats pels dèficits de gratuïtat real
de l’escolarització en nombrosos centres concertats.
• Estudiar l’impacte de la programació de l’oferta de les SES sobre la segregació
escolar als municipis que també tenen instituts i adoptar mesures a fi de
consolidar-ne l’oferta i de fer-la atractiva per a l’alumnat i les seves famílies.
• Suprimir el nou criteri complementari per a l’alumnat que hagi tingut el pare, la
mare, els tutors o els germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la
sol·licitud per resoldre situacions d’empat en el procés de preinscripció i matrícula
de l’alumnat als centres educatius per al curs 2012-2013.
• Estudiar la conveniència de mantenir el criteri complementari de tenir una
malaltia crònica de l’alumne o alumna en la regulació del procés d’admissió i, en
cas que es mantingui, delimitar clarament les patologies que han de ser objecte de
discriminació positiva i en quines condicions.
• Incorporar en la normativa que regula l’admissió d’alumnat el reconeixement del
dret a la prioritat en l’accés dels infants en situació de desemparament.
• Garantir la implicació de les administracions educativa i locals a l’hora de
combatre els fraus, sobretot en les dades padronals, en el procés d’admissió.
SÍNDIC - INFORME SOBRE ELS DRETS DE L'INFANT - JULIOL 2011 127
La gratuïtat de l’educació
• Desplegar un sistema de beques per a l’estudi als ensenyaments obligatoris i no
obligatoris que redueixi els costos directes i indirectes de l’escolarització, i que eviti
les desigualtats econòmiques en l’accés i en el manteniment de l’alumnat
socialment menys afavorit al sistema educatiu.
• Garantir l’exercici efectiu del dret a la gratuïtat de l’ensenyament i en igualtat
d’oportunitats de l’alumnat escolaritzat al sector privat concertat, especialment
d’aquell amb dificultats per sufragar els costos d’accés a les activitats
complementàries i a les ofertes d’ensenyaments no obligatoris.
• Ampliar la convocatòria de subvencions per al finançament d’activitats
complementàries de l’alumnat amb necessitats educatives específiques.
• Millorar la provisió pressupostària destinada a la provisió dels serveis de
transport i menjador escolars, i especialment evitar les reduccions per part del
Departament d’Ensenyament del finançament dels ajuts de menjador escolar
experimentades el curs 2010/2011.
• Modificar els decrets que regulen els serveis de transport i menjador escolars i
incorporar criteris de distància geogràfica i de renda per determinar la provisió
obligatòria i gratuïta d’aquests serveis.
• Garantir que la reducció de recursos econòmics, materials o humans dels centres
escolars no afecta negativament la qualitat i l’equitat de l’atenció educativa de
l’alumnat, especialment de l’alumnat amb necessitats educatives específiques.
• Intensificar les polítiques de millora de l’èxit escolar a escala local, i combatre la
presència d’importants desigualtats territorials quant a la capacitat del territori
d’oferir mesures d’acompanyament a l’escolaritat.
• Fomentar la coordinació entre serveis educatius i serveis socials, fonamental per a
la igualtat d’oportunitats en l’educació.
Accessibilitat per a tothom a l’educació no obligatòria
• Promoure la creació de places públiques d’escola bressol, especialment als
municipis i barris amb més dificultats socials, i intensificar les polítiques
d’accessibilitat econòmica a l’oferta per a les famílies amb menys recursos
econòmics.
• Desenvolupar normatives d’admissió d’alumnat a l’educació infantil de primer
cicle a escala local que no siguin discriminatòries en l’accés per a determinats
grups socials.
• Garantir que l’aplicació de criteris de racionalitat econòmica en la programació de
l’ensenyament no malmeti la igualtat d’oportunitats en educació, i que aquesta
programació no reprodueixi desigualtats socials.
• Intensificar l’esforç per al desenvolupament de la formació professional i combatre
les desigualtats territorials en la provisió de l’oferta.
• Promoure la creació d’oferta de programes de qualificació professional inicial.
128 DRETS DE PROVISIÓ - EL DRET A L'EDUCACIÓ
Inclusió escolar
• Vegeu les recomanacions corresponents a l’article 23, sobre els drets de l’infant
amb discapacitat.
Convivència als centres escolars
• Difondre entre els professionals dels centres l’ordenament jurídic que regula els
drets i els deures de l’alumnat i promoure que els centres escolars, en cas de sanció
sobre conductes de l’alumnat perjudicials per a la convivència del centre, iniciïn els
procediments previstos en aquest ordenament.
• Fomentar la vinculació de les sancions amb el procés educatiu de l’alumnat i
aplicar mesures de privació d’assistència a classe només en casos excepcionals



Consulteu l'informe complet

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada