Àlex Castillo (President de FAPAC Federació d'Associacions de Pares i Mares de Catalunya)
Publicat a El Diari de l'Educació eldiario.es 4/12/2012
Darrerament sembla que l’escola li importa molt
a tothom. Potser és un renovat amor a la infància, potser un interès
real pel coneixement. Qui sap.
El ministre
d’Educació ha presentat una proposta de reforma educativa que amenaça el
model d'immersió lingüística i que pretén espanyolitzar els alumnes
catalans. Darrere no hi trobem criteris científics, només raons
ideològiques i un fanatisme cada cop més evident. Això em provoca una
profunda tristesa. Què pensa el senyor ministre? Que a Catalunya
s’adoctrina? Els professionals de l’educació tenen el mandat democràtic
de posar les bases de la reflexió i el pensament crític en els seus
alumnes. No tenen ordres d’adoctrinament, i no oblidem que són ciutadans
lliures que viuen en un estat democràtic. Pares i mares som els
principals interessats a evitar l’adoctrinament i la sectarització dels
nostres fills i els principals interessats que el sistema educatiu
funcioni correctament.
La pregunta del milió és
aquesta: ¿Funciona bé el sistema educatiu? I la resposta com sempre, és
gris: ni blanc, ni negre. El sistema educatiu té alguns valors molt
positius que no sempre apreciem prou bé i té importants mancances que
convé corregir i redreçar. Som lluny d'un moment de reflexió i millora
de l'escola i l'educació.
Ens trobem en una
etapa de retrocés en la qual, a part d'una reducció pressupostària sense
precedents, patim un retrocés important en un aspecte cabdal: la
consideració de l'escola com el principal element del futur de la nació.
Compten la banca i els mercats. L'escola no compta. No cotitza en
borsa, i com a tal és del tot trivial i prescindible. La seva utilitat
rau pel que sembla en la capacitat de crear patriotes. Trist paper sens
dubte per a una escola.
Però patriotes de quina
nació? Aquesta sembla la preocupació del govern central de torn i no
quina escola volem i necessitem. Darrere de l'esborrany presentat pel
ministre Wert el que trobem és només l'enorme mancança del govern
espanyol per dotar-nos d'una escola a l'alçada de les circumstàncies i
que respongui als reptes que tenim davant nostre. I en aquest punt, a
falta d'un camí cap al futur, el ministre Wert ha decidit agafar el camí
cap al passat. Un lent camí cap als anys 40 del segle passat.
Aquesta ruta es caracteritza per una reducció pressupostària molt
accentuada, sota la qual s'empara l'acabament de totes les mesures
compensatòries que s'havien anat introduint des de la transició per
governs convergents i del tripartit. Tornem a tenir -30 anys després-
classes de batxillerat amb més de 40 alumnes, es torna a qüestionar la
necessitat d'escolarització dels menors de 3 anys, es tanquen escoles
perquè són de “rojos”, el diàleg amb les famílies és pura retòrica, la
universitat tanca la porta a les classes populars, i dins d'aquest
panorama de retrocés l'espanyolisme i la caspa són els l'ingredients
que falten. El cuiner Wert els afegeix a la paella de la consellera
Rigau. I com a final d'aquesta lamentable història els nostres fills són
els destinataris d'aquest arròs tan indigest, que ara ja poden menjar
en carmanyola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada